3 tips til mere effektivitet på din arbejdsplads
marts 2, 2018 Stantonoffice 0 Comments
De fleste virksomheder drømmer om at skabe en effektiv arbejdsplads for deres medarbejdere, hvor der er fokus på at nå alle opgaver i god tid. Men hvad kan man egentlig gøre for at skabe en effektiv arbejdsplads? Det har vi samlet et par tips til her.
Sørg for god elektronik
Elektronik fylder en enormt stor del af arbejdet i alle virksomheder i dag. Derfor er det vigtigt at du har med god elektronik at gøre. Det kan fx tage utrolig meget tid af en arbejdsdag, hvis du skal vente på en computer der er lang tid om at starte op og bruger lang tid på at åbne diverse programmer.
Selvom det virker som en lille ting hvor hurtig computeren er spiller det i det lange løb en stor rolle og derfor er det vigtigt computerne på din arbejdsplads er hurtige. På samme måde er det vigtigt at der er hurtigt internet, så der ikke spildes tid på at vente her gang du skal åbne en ny hjemmeside.
I forhold til elektronikken, er der også meget andet som er vigtigt at have styr på for at elektronikken ikke ender med at tage mere tid end nødvendigt. Det er fx vigtigt at holde et godt overblik over forskellige adgangskoder, så I hurtigt kan få adgang til forskellige programmer. Til at holde styr på adgangskoderne kan I fx bruge pcrypt.com, der hjælper dig med at holdes adgangskoder på en sikker måde.
Ligeledes er det vigtigt at det udstyr der bruges sikrer god effektivitet herunder et godt tastatur og en hurtig computermus.
Hold effektive møder
Det næste tip til, hvordan du skaber god effektivitet på din arbejdsplads, er ved at holde alle møder effektive. Mange virksomheder spilder enormt meget tid på møder, der ikke foregår på en effektiv måde, og det er en ærgerlig måde at spilde tiden på.
Det gælder både om at møder med eksterne personer bliver holdt effektivt, men det er også vigtigt at være opmærksom på interne møder i virksomheden.
For at holde effektive møder, handler det først og fremmest om at have en dagsorden for mødet, så I ved hvad I skal snakke om først. Det er ligeledes vigtig at alle der deltager i mødet har forberedt sig godt for at alle for det optimale ud af mødet. Forberedelse er også vigtigt for at holde et effektivt møde, da der ellers skal bruges ekstra tid på at snakke om ting, som kunne være afklaret på forhånd.
På samme måde er det en fordel hvis du er god til forhandlingsteknik, for at du kan få lavet nogle gode aftaler til dine møder, uden at du bruger alt for meget af din arbejdstid på det.
Hold gode pauser
Det sidste tip til effektivitet på din arbejdsplads er at holde gode pauser. En pause lyder måske umiddelbart som det modsatte af effektivt arbejde, men for at kunne arbejde effektivt er det vigtigt at holde gode pauser mellem arbejdet.
Det er vigtigt for hjernen at få nogle gode pauser for at kunne tænke hurtigt. Hvis du ikke holder gode pauser bliver hjernen hurtigt overbelastet og det er derfor vigtigt at holde pauser indimellem arbejdet.
Når du har holdt en lille pause vil du ofte opleve at kunne arbejde hurtigere igen bagefter og pauser gavner derfor i det lange løb. Det er især vigtigt at holde en længere pause midt på din arbejdsdag for at sikre at du kan arbejde effektivt hele dagen.